leczenie ginkomastii

Ginekomastia oznacza powiększenie jednej lub obu piersi u mężczyzny. Ginekomastia występuje w różnych okresach życia.

Powiększenie piersi u mężczyzny powoduje zmniejszenie samooceny oraz może stać się przyczyną utrudniającą codzienne funkcjonowanie.

Jakie są przyczyny powstawania ginekomastii?

Ze względu na przyczynę powodującą zwiększenie objętości piersi wyróżnia się trzy rodzaje ginekomastii:

- Ginekomastia gruczołowa – powiększenie piersi następuje w wyniku rozwoju tkanki gruczołowej piersi;

- Ginekomastia tłuszczowa – do powiększenia piersi dochodzi w wyniku rozwoju tkanki tłuszczowej;

- Ginekomastia mieszana – powiększenie piersi jest skutkiem rozwoju zarówno gruczołu jak i tkanki tłuszczowej.

Dość często do rozwoju ginekomastii dochodzi w wyniku przyjmowania leków lub hormonów, np. testosteronu, sterydów, spironolu.

Operacji ginekomastii
ma na celu usunięcie przyczyny powiększenia piersi: tkanki gruczołowej, nadmiaru tkanki tłuszczowej lub obu wyżej wymienionych tkanek i przywrócenie prawidłowego, męskiego kształtu piersi.

Operacja ginekomastii – wskazania

Kwalifikacja do zabiegu następuje podczas wizyty lekarskiej. Podczas wizyty
lekarz na podstawie badania przedmiotowego, wyników badań laboratoryjnych i obrazowych wyjaśnia i ustala z Pacjentem najbardziej odpowiedni rodzaj zabiegu i odpowiada szczegółowo na pytania Pacjenta.

Przed zabiegiem należy wykonać następujące badania:

- laboratoryjne: grupa krwi, morfologia krwi, układ krzepnięcia (APTT, INR, PT), elektrolity, poziom glukozy na czczo, antygen HBs, badanie ogólne moczu

- badania radiologiczne: zdjęcie rentgenowskie klatki piersiowej, USG piersi

- elektrokardiogram (EKG)

Przebieg zabiegu usunięcia ginekomastii

W zależności od rozpoznanego typu ginekomastii zabieg można przeprowadzić w znieczuleniu miejscowym lub ogólnym.

W przypadku występowania ginekomastii tłuszczowej zabieg usunięcie ginekomastii przeprowadza się zazwyczaj w znieczuleniu miejscowym i polega na usunięciu nadmiaru tkanki tłuszczowej. W PP CLINIC Lublin zabieg ten przeprowadzamy techniką liposukcji (odessaniu) nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej (liposukcja ultradźwiękowa VASERlipo). Aby przeprowadzić zabieg liposukcji chirurg wykonuje pojedyncze cięcia (długości ok. 0,5 cm) w bocznej części piersi. Po podaniu płyny znieczulającego, tkankę tłuszczową zostaje upłynniona za pomocą ultradźwięków. Następnie upłynniony tłuszcz zostaje odessany specjalną kaniulą. Pacjent po zabiegu może wyjść do domu już po kilku godzinach.

W przypadku występowania ginekomastii gruczołowej wykonuje się cięcie wokół brodawki piersiowej i usuwa całą tkankę gruczołową. Zabieg przeprowadza się w znieczuleniu ogólnym. W przypadku dodatkowej obecności zwiększonej ilości tkanki tłuszczowej chirurg usuwa również zbędną tkankę tłuszczową. Pacjent po zabiegu przebywa w szpitalu jedną dobę.

W obu przypadkach zabieg trwa około 1 do 1,5 godziny.

Postępowanie po zabiegu

Pacjent opuszcza szpital w specjalnym ubranku uciskowym i modelującym klatkę piersiową, które stosuje przez następne 3 do 4 tygodni. Rany goją się zazwyczaj w ciągu 7 dni i po tym czasie zdejmuje się szwy skórne.

Operacja ginekomastii a efekty

Efekty
zabiegu widoczne są po operacji, jednakże na pełen efekt usunięcia ginekomastii należy poczekać 2 do 3 miesięcy po zabiegu.

Opinie naszych Pacjentów
świadczą, że oferowane przez nas techniki leczenia ginekomastii są skuteczne i w pełni zadowalają naszych Pacjentów.

Czy są jakieś powikłania po zabiegu operacji ginekomastii?

Operacja ginekomastii
, szczególnie techniką liposukcji jest zabiegiem małoinwazyjnym. Bezpośrednio po zabiegu może dość do obrzęki piersi. W wyniku interwencji chirurgicznej może dojść do powstania krwiaka, infekcji rany pooperacyjnej, przerostu blizn u osób ze skłonnością do trudnego gojenia ran.  Po zabiegu bardzo ważne jest kontrolowanie własnej masy ciała, zwłaszcza w przypadku ginekomastii tłuszczowej.