operacja przepuklin

Jedną z najczęstszych przypadłości, z którymi zgłaszają się pacjenci do naszej kliniki w Lublinie jest przepuklina pachwinowa. Ten rodzaj przepukliny występuje znacznie częściej u mężczyzn w porównaniu do kobiet. Pierwszymi objawami, które mogą sugerować powstanie przepukliny jest dyskomfort w okolicy pachwinowej (w przypadku przepuklin pachwinowych) lub np. pępka, kiedy dochodzi do poszerzenia pierścienia pępkowego i powstania przepukliny pępkowej. Operacja to jedynym sposobem leczenia. PP CLINIC Lublin należy do niewielu miejsc w Lublinie, które oferują usuwanie przepuklin prywatnie. Etapy leczenia to: konsultacja chirurgiczna - operacja - wizyta kontrolna.

Przepuklina to nieprawidłowe przemieszczenie lub uwypuklenie zawartości jamy ciała przez słabe miejsca w powłokach. Najczęściej przepukliny powstają w obrębie ściany brzucha.

Jak zdiagnozować czy mam przepuklinę?

Najczęściej przepuklina powoduję powstanie masy zlokalizowanej w tkance podskórnej i powodującej uniesienie i uwypuklenie skóry. Aby mieć pewność, że dane uwypuklenie to przepuklina niezbędna jest konsultacja lekarza chirurga. W naszej klinice w Lublinie lekarzami konsultującymi pacjentów z podejrzeniem przepukliny są chirurdzy, którzy na codzień diagnozują i leczą operacyjnie pacjentów z taką przypadłością. W skład zespołu chirurgów naszej kliniki wchodzi m.in. dr Łukasz Pietrzyk i dr Zbigniew Plewa.

Podczas badania chirurg palpacyjnie bada miejsce występowania przepukliny. W trakcie badania chirurg prosi pacjenta, aby zakasłał, co powoduje napięcie mięśni brzucha i wypychanie, powiększenie przepukliny. Badanie nie powoduje bólu, a warunki dyskrecji stworzone przez naszych lekarzy gwarantują bezpieczeństwo i komfort pacjenta.

Pod względem etiogenezy należy wyróżnić przepukliny wrodzone, które daje objawy zaraz po urodzeniu, ale także w pierwszych latach życia oraz przepukliny nabyte – powstają pod wpływem zwiększonego ciśnienia w jamie brzusznej, np.: podczas przewlekłego kaszlu, uporczywych zaparć. W tej grupie pacjentów najczęściej występują przepukliny w okolicy pachwinowej i okolicy pępka. Trzecia grupa przepuklin powstaje w skutek urazu czy operacji.

Jak wspomniano wcześniej najczęstszy objaw przepukliny to występowanie uniesienia skóry lub masy położonej bezpośrednio pod nią w różnych regionach naszego ciała. Z tego względu diagnozuje się: przepukliny pachwinowe - są położone w okolicy pachwinowej, jeśli osiągają duże rozmiary u mężczyzn mogą schodzić do moszny i lokalizować się obok jądra; przepuklinę pępkową - objaw to uwypuklenie pępka, przepuklinę kresy białej - uwypuklenie skóry w linii ośrodkowej ciała na brzuchu, przepukliny udowe, zasłonowe i przeponowe.

Najczęściej występującymi przepuklinami jest przepuklina pachwinowa, przepuklina pępkowa i przepuklina kresy białej.

Czy przepuklina boli?

Przepuklina zazwyczaj nie powoduje dolegliwości bólowych. Dolegliwości najcześciej zgłaszane przez pacjentów do dyskomfort. Jeśli dochodzi do rozwoju przepukliny pachwinowej u mężczyzny może pojawić się niewielki ból oraz uczucie ciężkości w mosznie po stronie przepukliny. W momencie odczuwania bólu w okolicy przepukliny należy pilnie wykonać konsultacje z lekarzem. Ból zazwyczaj oznacza uwięźnięcie przepukliny i wynika z niedokrwienia zawartości przepukliny.

PP CLINIC Lublin jest miejscem, które oferuje leczenie operacyjne przepuklin, zgodne z aktualnymi wytycznymi Europejskiego i Polskiego Towarzystwa Przepuklinowego. Chirurdzy wykonujący zabiegi w naszej klinice w Lublinie znani są z laparoskopowych metod operacyjnych.

Operacja przepuklin w PP CLINIC Lublin odbywa się techniką klasyczną oraz małoinwazyjną - laparoskopowo.

Operacja przepukliny pachwinowej może być przeprowadzona przez chirurga dwoma technikami:

o   operacja sposobem Lichtensteina – metoda klasyczna, beznapięciowa, polega na plastyce kanału pachwinowego poprzez wykonanie kilkucentymetrowego cięcia skórnego w okolicy pachwinowej. Podczas operacji chirurg wszczepia siatkę, która dodatkowo wzmacnia ścianę tylną kanału pachwinowego. Operację można wykonać w znieczuleniu ogólnym, przewodowym lub miejscowy.

o   operacja laparoskopowa metodą TEP (przedotrzewnowym) lub TAPP (przezotrzewnowym). Operacje laparoskopowe cechuje dobry efektem kosmetycznym (trzy małe blizny w linii pośrodkowej poniżej pępka). W czasie operacji chirurg wszczepia siatkę zapobiegająca nawrotowi choroby.

Z kolei usunięcie przepukliny pępkowej i kresy białej chirurdzy naszej kliniki przeprowadzają:

o   Metodą Stoppy – metoda klasyczna z cięciem skórnym w miejscy przepukliny

o   Metodą I-POM – metoda laparoskopowa

o   Metodą hybrydową – łączy elementy zabiegu metodą Stoppy i I-POM

Ile trwa zabieg?

Operacja przebiega w znieczuleniu przewodowym lub ogólnym. Jeśli chirurg operuje przepuklinę pachwinową lub udową sposobem klasycznym najcześciej stosowanym sposobem znieczulenia jest znieczulenie przewodowe (tzw. w kręgosłup, pacjent nie czuje bólu od pasa w dół). Natomiast operacja przepukliny laparoskopowo wymaga znieczulenia ogólnego. Operacja trwa od 45-90 minut.

Operacja przepukliny - zalecenia

Operacja przepukliny to średni zabieg chirurgicznym i nie wymaga długiego pobytu pacjenta w szpitalu. Okres hospitalizacji wynosi od 1-2 dni. Bezpośrednio po operacji pacjent prowadzi oszczędzający tryb życia, unikając znacznego wysiłku fizycznego przez okres od 1 do 3 miesięcy. W przypadku operacji przepukliny pępkowej czy kresy białej dodatkowo wskazane jest noszenie pasa przepuklinowego brzusznego. Wizyta kontrolna zazwyczaj ma miejsce około 7 dni po operacji w kliniki w Lublinie, gdzie chirurg ocenia ranę pooperacyjną i zdejmuje szwy.

PP CLINIC Lublin oferuje usuniecie przepukliny pachwinowej i innych przepuklin w sposób laparoskopowy (małoinwazyjny) oraz klasyczny. Zespół chirurgiczny kliniki dr Pietrzyk i dr Plewa wykonują na codzień operacje przepuklin z doskonałymi efektami leczniczymiOperacja przeprowadzono laparoskopowo daje dodatkowo dobry efekt estetyczny, po operacji pozostają trzy, długości około 1 cm blizny, które z czasem stają się niewidoczne. Konsultacja chirurgiczna i kwalifikacja do operacji odbywa się podczas wizyty w klinice w Lublinie. Konsultacje przeprowadza dr n. med. Łukasz Pietrzyk. Masz wątpliwość czy dyskomfort i dolegliwości bólowe okolicy pachwinowej czy pępkowej nie są spowodowane obecnością przepukliny. Zapraszamy na konsultację. W gronie naszych pacjentów są nie tylko mieszkańcy Lublina, ale również województwa mazowieckiego, podkarpackiego czy świętokrzyskiego. Lublin to miasto dobrze skomunikowane z innymi miastami Polski wschodniej i południowej, dlatego dojazd do naszej kliniki nie stanowi problemu.

Nasza PP CLINIC Lublin cieszy się zaufaniem pacjentów na co dzień mieszkających poza Polską. Konsultację w języku angielskim udziela dr Łukasz Pietrzyk. Często w Lublinie gościmy i leczymy pacjentów z Norwegii, Szwecji czy Wielkiej Brytanii. Pacjenci zagraniczni obdażają naszych chirurgów dużym zaufaniem. Na podstawie ankiet przeprowadzanych po zakończeniu leczenia w naszej klinice w Lublinie jesteśmy dumni z otrzymanych wysokich ocen i dążymy, aby Lublin i klinika były mile wspominane poza granicami Polski, a pacjenci wracali do nas w razie wystąpienia problemów zdrowotnych.