usuwanie zmarszczek

W pielęgnacji i leczeniu patologii skóry oraz redukcji oznak starzenia u mężczyzny należy wziąć pod uwagę różnice wynikające z budowy i fizjologi skóry męskiej w porównaniu do cery kobiecej.

Usuwanie zmarszczek
za pomocą toksyny botulinowej jest jednym z najczęściej wykonywanych zabiegów w klinikach medycyny estetycznej. W wyniku silnego działania mięśni twarzy oraz szyi, szczególnie widocznego u mężczyzn pojawiają się zmarszczki zwane mimicznymi. Zmarszczki mimiczne pojawiają się już u osób młodych, które cechują się żywą mimiką twarzy. W celu usunięcia lub znacznej redukcji zmarszczek mimicznych twarzy stosuje się toksynę botulinową, zwaną popularnie botoksem.

W PP CLINIC Lublin stosuje się następujące preparaty zawierające toksynę botulinowa typu A: Botox, Azzalure i Bocouture.

Jak działa toksyna botulinowa?

Toksyna botulinowa typu A powoduje zwiotczenie mięśni w mechanizmie blokowania wydzielania przekaźnika chemicznego, jakim jest acetylocholina. Wynikiem tego działania jest zahamowanie kurczenia się mięśni i tym samym spłycenie lub całkowita likwidacja zmarszczek.

Wskazania do zabiegu z toksyną botulinową

Toksyna botulinowa (botoks) jest stosowana do usuwania zmarszczek mimicznych na twarzy i szyi takich jak:

- zmarszczki gładzizny (pionowe między brwiami) – „zmarszczka gniewu”, „lwia bruzda”, „lwia zmarszczka

- zmarszczki poziome na czole

- zmarszczki bocznego kąta oka – „kurze łapki

- zmarszczki powieki dolnej – „zmarszczki pod oczami

- zmarszczki nosa – „zmarszczki królicze”

- zmarszczki wargi górnej i dolnej – „zmarszczki palacza

- zmarszczki brody – „broda brukowana”

- zmarszczki szyi

Dodatkowo zabieg z użyciem toksyny botulinowej jest wykonywany w celu podniesienia (liftingu) i korekcji kształtu brwi czy redukcji tzw. uśmiechu dziąsłowego.

Jak wygląda zabieg z użyciem toksyny botulinowej?

Usuwanie zmarszczek z użyciem toksyny botulinowej jest niebolesne i nie wymaga znieczulenia. Przed zabiegiem należy zmyć makijaż. Miejsce poddane zabiegowi zostaje zdezynfekowane. Następnie lekarz wstrzykuje w kilka punktów odpowiednią ilość jednostek (ml) preparatu toksyny botulinowej.

Jak postępować po zabiegu i kiedy widoczne są efekty?

Po zabiegu pacjent przez co najmniej 4 godziny nie powinien kłaść się i uprawiać wysiłku fizycznego. Nie należy masować miejsc iniekcji toksyny botulinowej – może to spowodować przemieszczenie się toksyny poza planowane miejsca leczenia, co zwiększa ryzyko wystąpienia powikłań. Dodatkowo należy powstrzymać się od gorący kąpieli w dniu zabiegi.

Efekty działania toksyny botulinowej widoczne są po kilku dniach od podania. Pełny efekty uwidacznia się do 10 dni od podania toksyny botulinowej.

Wizyta kontrolna w PP CLINIC odbywa się po 2 tygodniach od zabiegu.

Skuteczność i czas działania toksyny różnią się między pacjentami. Uzyskane efekty są czasowe (3-6 miesięcy).

Przeciwskazania do stosowania toksyny botulinowej

Zabieg z zastosowaniem toksyny botulinowej typy A jest przeciwskazany w przypadku:

- uczulenia na toksyną botulinową

- wystąpienia infekcji w proponowanym miejscu zabiegu

- występowania miastenii, zespołu Eaton Lamberta lub stwardnienia zanikowego

- kobiet, które są w ciąży lub karmią piersią

Dodatkowo Pacjent powinien poinformować lekarza o występowaniu zaburzeń nerwowo-mięśniowych, problemów z połykaniem, zaburzeniach krzepnięcia, operacjach w miejscach zabiegu, poprzednim leczeniu toksyną botulinową.

Możliwe objawy występujące po zabiegu

Po wstrzyknięciu toksyny botulinowej może wystąpić zaczerwienienie i obrzęk skóry w miejscu podania, uczucie mrowienia, swędzenia bólu i dyskomfortu.

Wśród innych objawów niepożądanych wymienia się m.in. bóle głowy, nudności, podwójne widzenie, opadanie brwi, górnej powieki, przejściową asymetrię twarzy, brak lub niepełny efekt zabiegu.