Operacja wrastającego paznokcia

Wrastające paznokcie są jednymi z najczęstszych schorzeń w obrębie aparatu paznokciowego. Istotą choroby jest wrodzone lub nabyte zaburzenie proporcji pomiędzy wielkością płytki paznokciowej a wielkością wałów paznokciowych i łożyska. Problem wrastających paznokci dotyczy najczęściej palucha, rzadziej innych paznokci stóp bądź rąk. Wrastanie paznokci dotyczy wszystkich grup wiekowych, najczęściej młodych dorosłych.

Do czynników predysponujących do wrastania paznokci należą: nieprawidłowe obcinanie paznokci, zbyt głębokie wycinanie kątów paznokcia, noszenie źle dopasowanego obuwia, urazy mechaniczne, wieloletnia grzybica, genetyczne występowanie wrastających paznokci. Leczenie wrastających paznokci polega na zmianie kierunku wzrostu płytki lub trwałej redukcji jej szerokości. Najbardziej skuteczną i prostą metodą terapeutyczną jest klinowa resekcja wrastającej części płytki, a następnie wybiórcza ablacja macierzy za pomocą fenolu, elektrokoagulacji bądź laseroterapii. Ponadto za pomocą dwóch ostatnich metod doprowadza się do korekcji zmienionego zapalnie wału paznokcia.

Wskazania do zabiegu:

Przeciwskazaniem do zabiegu są zaburzenia krzepnięcia krwi, alergia na środek znieczulający miejscowo, niekontrolowana cukrzyca.

Przebieg zabiegu:

Zabieg trwa około 20-30 minut i jest przeprowadzany w znieczuleniu miejscowym. Następnie resekuje się płytkę paznokcia (najczęściej około 20% paznokcia) wraz z przylegającym wałem paznokcia (często zmienionym zapalnie). Zakłada się szwy i opatrunek.

Kontrola pozabiegowa:

Pacjent wychodzi do domu zaraz po zabiegu i może wrócić do codziennej aktywności (z ograniczeniem nadmiernego wysiłku fizycznego powodującego uraz miejsca zabiegu). Opatrunek zmienia się po 12-24 godzina po zabiegu. Następnie, każdego kolejnego dnia należy zmieniać opatrunek, a miejsce zabiegu dezynfekować, np.: Octaniseptem. Pacjenci rzadko skarżą się na dolegliwości bólowe. Jeśli wystąpią należy przyjąć niesteroidowy lek przeciwbólowy (np.: paracetamol, ketoprofen). Szwy zdejmuje się 7-14 dni po zabiegu.

Głównym efektem zabiegu jest zmiana kierunku wzrostu płytki paznokciowej z redukcją szerokości paznokcia oraz trwałe ustąpienie dolegliwości bólowych.